هدف از سوزاندن طلا چیست ؟

1- آیا می خواهید از حرارت و سوزاندن طلا به اصل یا بدل بودن آن پی ببرید؟

یکی از اصلی ترین روش های تشخیص طلای اصل از بدل توسط سازندگان و تعمیرکاران طلا استفاده می شود که در اینجا برای شما توضیح خواهیم داد .

در این روش از ظرفی مانند شیشه مربا که کوچک هم هست استفاده می کنیم به مقدار نصف جوهر نمک(هیدرو کلریک اسید)که می توان از ابزار فروشی تهیه نمود و نصف دیگر آب معمولی و برای ساخت این ترکیب ابتدا به مقدار نصف شیشه آب اضافه می کنیم سپس جوهر نمک به مقدار نصف شیشه (حتما دقت شود همیشه اسید را به آب اضافه نمایید در غیر اینصورت احتمال پریدن اسید بر روی صورت وجود دارد ) حالا شما یک محلول دارید به نسبت نصف به نصف حالا میریم مرحله بعد از آنجایی که داخل خانه امکانات کارگاهی وجود ندارد ، طلا را با انبردست روی شعله گار نگه میداریم و به محض تغییر رنگ و نزدیک شدن به رنگ سرخ، آن را داخل ظرف محلول انداخته و روی ظرف در مربا را قرار می دهیم که قطرات اسید به بیرون پرتاب نشود(در ظرف به شکلی روی آن قرار داده شود که هوا از داخل ظرف بتواند خارج شود) دقت شود با توجه به نازک بودن طلا آن را در فاصله بالا، نسبت به شعله بچرخانید ، اگر خیلی نزدیک شعله کنید به دلیل نازکی طلا احتمال سریع ذوب شدن وجود دارد و روی اجاق گاز می ریزد. نکته بعدی: طلا را حتما بچرخانید تا بتوانید آن را کنترل نمایید و یک ناحیه زیاد سرخ نشود که بخواهد آب بشود. 

توضیح بالا براساس تجربیات کارگاهی می باشد.

بعد محتواییات اسید را داخل دستشور خالی میکنیم مراقب باشید قطعات طلا داخل شیشه وارد سیفون دستشور نشوند.  سپس قطعه را با آب میشوریم و به رنگ آن نگاه میکنیم اگر زرد مات باشد طلا هست ، اگر سفید شیری رنگ باشد نقره هست ، اگر قرمز باشد مس هست و اگر سیاه یک دست پر کلاغی باشد بدل می باشد.

 

2-آیا طلا فروش هدف از سوزاندن قصد از بین بردن جرم های داخل طلا را دارد؟

 

سوزاندن طلا یکی از مراحل خرید طلا از مشتری می باشد که شاید این مساله باعث بوجود آمدن سوال باشد که چرا این کار را انجام می دهند آیا قصد کم کردن وزن طلا را دارند یا خیر و نسبت به این مسئله جبهه بگیرن و بگویند وزن طلای ما کاسته میشود ، باید این نکته را اعلام کنم هنگام حرارت دادن فقط روی آن سیاه می شود و وزن طلا کاسته نمیشود چرا که طلا یکی از کم واکنش ترین فلزات می باشد و به همین راحتی اکسید نمیشود و با اکسیژن هوا واکنش نمیدهد (خیلی عامیانه بگویم زنگ نمیزند) وآن چیزی که باعث کاهش وزن میشود در اصل مایعات شوینده و جرم هایی در اثر تعریق بدن به قطعه طلا چسبیده اندو  اگر دقت کرده باشین در عین حرارت دادن طلا شروع به آتش گرفتن می کند و در همان حین بوی بسیار بدی به همراه دود در محیط پخش می شود و بعد چند دقیقه آتش خاموش می شود و رنگ آن به سرخی تغییر میکند و طلافروش دست از حرارت دادن بر می دارد و بعد آن را روی شیشه می اندازد تا خاکستر و دیگر آلودگی از آن خارج شود.

در این موقع خیلی از مشتریان جبهه میگرن ولی این نکته به را یاد داشته باشید در زمان خرید طلای نو ، آیا پشت آن و دیگر قسمت ها، جرم و کثیفی میببیند؟ جواب آن خیر است. طلافروش در زمان فروش طلای نو آن را  کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی به شما می فروشد پس زمانی هم از شما بخواهد خرید کند طلایی عاری از هرگونه آلودگی می خواهد.

یک راهکار که سرت کلاه نره:

موقعی که قصد فروش طلا داری و طلا را قیمت میگیری حتما بپرس آیا بعدش می سوزانید یا نه؟ متاسفانه همکاران وقتی طلای شما را می بینند یک قیمتی به شما می دهند و شما با توجه به این که از چند طلافروش قیمت گرفته اید فکر می کنید  قیمت خوب داده است و  وقتی که می روید به آن شخص بفروشید شروع می کند به سوزاندن طلا و مواد شوینده و دیگر موادی که به طلا چسبیده اند سوخته میشود و طلا عاری از هرگونه آلودگی میشود ولی وزن آن تغییر میکند و شما دیگر قیمت طلای خود را براساس وزن جدید ندارید و نمیدانید که آیا این شخص نسبت به بقیه قیمت خوب برمیدارد یا نه؟ پس در ابتدای قیمت گرفتن، بپرسید آیا بعدش می سوزانید یا خیر؟

با تشکر