طلای مستعمل یا دست دوم چیست؟

طلای دست دوم :  به صورت عامیانه همان طلای مستعمل می‌باشد و فاقد هرگونه اجرت است . به همین دلیل میتوان گفت خرید طلای دست دوم گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری و همچنین  استفاده زینتی برای بانوان نیز میباشد . 

خرید طلا( دست دوم ) دو روش دارد:

  1. طلا فروش طلای دست دوم را از مشتری خریدای کرده و بعد از جلا دادن طلا را مجددا به فروش میرساند .
  2. توسط خود مشتری ( طلا دست دوم ) از طریق سایت های واسطه فروش برای فروش گذاشته میشود و ریسک بالایی در خرید خواهند داشت .
خرید طلای مستعمل | خرید طلای دست دوم | خرید طلا

 

آیا طلای مستعمل فاکتور دارد؟

در صورتی که طلا (دست دوم) از طلافروش خریداری شود دارای فاکتورنیز می‌باشد و دارای اعتبار و اطمینان لازم  جهت فروش در آینده است.  اما دقت داشته باشید در صورتی که به واسطه‌ی دست دوم بودن طلا، طلافروش از دادن فاکتور امتناع کرد از خرید طلا منصرف شوید زیرا هیچ گونه سند یا مدرکی در صورت بروز مشکل در آینده نخواهید داشت و اگر قصد فروش طلا را در آینده داشته باشید هیچ طلافروشی از شما خرید نخواهد کرد به جز با کسر مبلغ بسیار کمتر از ارزش طلا ی شما که  نیز قابل اطمینان هم نمیباشد  ناگفته نماند که این مساله بستگی به شرایط کشور نیز دارد و ممکن است قوانین سخت تری از سمت اتحادیه اعمال و شرایط سخت تر شود یا  باید به اجبار طلا را به آن شخصی که خریداری نموده اید مجددا به فروش برسانید  .

اگر از طریق سایت های واسطه به صورت مستقیم از مردم خرید می کنید این احتمال وجود دارد که:

  1. ممکن است طلا تقلبی به جای طلای دست دوم به شما بفروشند
  2. عیار پایین و یا دزدی باشد

بهتر است که به بهانه پرداخت درصد کمتر خود را با خرید طلای دست دوم از مردم به دردسر نیاندازید.

طلای دست دوم از آنجایی که از نامش پیداست، فاقد هرگونه اجرت می باشد و معمولا شامل 7 درصد سود می باشد.

 

خرید طلای مستعمل چه معایب و مزایایی دارد ؟ 

خرید طلای مستعمل چه معایبی دارد؟

  1. طلای دست دوم یا همان مستعمل  ممکن است تقلبی باشد
  2. از شفافیت و زیبایی برخوردار نیست و معمولا اسیب دیده و پر خط و خش هستن
  3. از رونق افتادن کارگاه های طلاسازی و کارگاه های مرتبط با تولید طلا
  4. به واسطه قدیمی بودن طرح ها دیگر این طلا ها در بازار مد نیستند

خرید طلای مستعمل چه مزایایی دارد ؟ 

  1. این طلا ارزش پول شما را حفظ میکند 
  2. طلای دست دوم اجرت ندارد
  3. در صورت داشتن فاکتور و به راحتی می توان به فروش رساند.
  4.  ضرر کمتر در زمان فروش نسبت به طلاهای نو
  5. قابل استفاده بودن برای بانوان
خرید طلای مستعمل | خرید طلای دست دوم | خرید طلا

 

تفاوت طلا دست دوم یا مستعمل با دیگر طلاهای موجود در بازار چیست؟

تفاوت طلا دست دوم با سکه:

  • این طلا معمولا دارای 7 درصد اجرت می باشند و در زمان فروش فقط 7 درصد را متضرر میشوید  ، ولی سکه هیچگونه درصدی ندارد و فقط یک مبلغ خرید و فروش دارد و باید به حباب موجود در بازار دقت نمود.

تفاوت طلا دست دوم با آبشده

  • طلا دست دوم دارای 7 درصد سود است . در صورتی که طلا آبشده فقط دارای نرخ خرید و فروش می‌باشد و معمولا اختلاف نرخ خرید و فروش کم است  و بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری  محسوب میشود .

تفاوت طلا دست دوم با طلای نو

  • طلا دست دوم اجرت ندارد اما طلا نو معمولا دارای اجرتی  از 6 درصد تا 30 درصد می‌باشند.

تفاوت طلا دست دوم با طلای شکسته

  • طلای دست دوم برای بانوان استفاده زینتی نیز دارد . ولی طلا شکسته همان طور که از نامش پیداست قابلیت استفاده ندارد.

در خرید چه طلاهایی باید دقت نماییم؟

قابل توجه است که برخی طلا هایی وجود دارند که در صورت خرید به عنوان دست دوم ممکن است در آینده متحمل ضرر های سنگین شویم که اصولا به دودسته اصلی تقسیم میشوند :

  1. طلا نگین دار

    : طلاهای دست دوم نگین دار که بیشتر در انگشتر های طلا موجودند را باید به همراه کسر سنگ خرید و معمولا در زمانی که نو هستند ودارای  برچسب یا (اتکتی )  میباشند که بر روی ان وزن سنگ را نوشته اند محاسبه  میشود و شما وزن سنگ را از کل طلا کم کنید وزن خالص طلا بدست می‌آید ولی در صورتی که به عنوان مستعمل بخواهید  خریداری کنید آن اتکت دیگر وجود ندارد و کل طلا را به همراه نگین به قیمت نرخ طلا به شما می‌فروشند و زمانی که درآینده بخواهید به خود آن شخص بفروشید مجددا به صورت تخمینی وزن سنگ را کم می کنند و یا نگین هایش را می شکنند و سپس روی ترازو وزن می‌زنند.
  1. طلا های توخالی

    : طلاهای مستعمل توخالی مانند شانل و یا کارتیه و دیگر مدل ها که  توخالی یا به اصطلاح جرم مانند هستند میتواند مواد شوینده و دیگر مواد به داخل آن ها  نفوذ کرده و وزن آن را بالاببرد و بعضی فروشنده ها از سوزاندن آن ها در موقع خرید امتناع می‌کنند، چرا که باعث کدر و تغییر رنگ طلا می‌شود و اگر شما آن را به عنوان مستعمل خرید کنید وزن جرم و مواد شوینده را هم به همراه وزن طلا به شما به نرخ طلا می‌فروشند ( چون همه با هم را روی ترازو می‌اندازند و قابل  تشخیص نیستند ) و در زمانی که قصد فروش در آینده داشته باشید به احتمال خیلی زیاد آن را خواهند سوزاند و وزن واقعی طلا در خواهد آمد و شما در این مورد متضرر خواهید شد.
خرید طلای مستعمل | خرید طلای دست دوم | خرید طلا
خرید طلای مستعمل | خرید طلای دست دوم | خرید طلا

نکته طلایی : طلای مستعمل یا دست دوم، به دلیل قیمت پایین تر و تنوع طرح، می تواند گزینه ای جذاب برای خرید باشد. اما باید به نکاتی مانند عیار واقعی، اصالت و سلامت آن توجه کرد. قبل از خرید، طلای مستعمل را به طلافروشی معتبر ببرید تا عیار آن را بررسی کند. همچنین، به دنبال علائم تقلبی بودن باشید و از اصالت نگین ها و سنگ های جواهر مطمئن شوید. در نهایت، فاکتور و گارانتی معتبر دریافت کنید.